1972 Chevrolet Camaro

1972 Chevrolet Camaro

2018 ABCS Best Tuning & Performance
American Beauty Car Show on suurim Ameerika autonäitus Baltikumis. Ameerika autode kogunemis- ja kiirendusvõistlus sai alguse 2001. aastal, üritus toimub igal aastal Haapsalus.

Taavo-Erkki Vitsutile kuuluv ´72 Chevrolet Camaro oli väljas 2018 American Beauty Car Show´l Haapsalus. Camaro sai tunnustatud tiitliga Best Tuning & Performance.

Video autor: Fredy

Auto andmed:
Mark: Chevrolet
Mudel: Camaro
Aasta: 1972
Kütus: Bensiin
Mootor: 540 cid BBC
Käigukast: 4L80E
Võimsus: 600+ hp (441 kW)
Pöördemoment: 800+ lb-ft (1100 Nm)

Kirjeldus:
Eesmärgiks oli teha ProTouring stiilis ameerika muskel. Auto on VIN-i järgi SS erimudel. Originaalilähedaseks jäi ainult auto välimus, kogu sisu, tehnika ja vedrustus tuli tänapäevane. Teise generatsiooni Camaro on mulle alati meeldinud, eriti just algusaastate oma, millel on taga ümmargused tuled ja ees split bumper. Kuna legendaarne punane ’79 Camaro mõõdab nüüd miile põhjanaabritejuures, siis müügist saadud raha läks investeeringuna sellesse projekti. Piltide järgi polnud nagu väga vigagi, kuid tegelikkus oli “pisut” teine. Mõelge hästi järele, enne kui piltide järgi tahate autot osta.

AUTO EHITAMISE LUGU:

Iga algus on raske
Autot ostes oli kohe selge, et aeg ja rooste on oma ülesannet tõsiselt võtnud. Kusjuures auto välisel värvkattel polnud väga vigagi. Kui aga magnet kohe mitte kuidagi ei taha auto pleki küljes püsida, siis on selge, et plekki lihtsalt pole. Selle asemel oli eelmine remondimees kõvasti vaeva näinud klaasriide ja vaiguga. Minu jaoks oli see midagi uut, sest siiani olin näinud kuidas Usa vennad paikavad roosteauke vihmveetoru pleki ja tõmbneetidega. Aga vahet pole, sest mind huvitas eeskätt ehitamise algmaterjal ehk number ja ämber.
Iga projekt algab auto lahtivõtmisega algosadeks, sealt edasi liivapritsi roostepuhastuseks ja et ajahammas uuesti närima ei hakkaks, siis haljale pinnale kohe epokrunt peale.

Plekksepp rõõmustab
Ainuke kes hetkeolukorra üle heameelt tunneb, on plekksepp, kellel on vähemalt paari kuu pikkune töö ja leib garanteeritud. Põhja keevitamine läks suhtkoht libedalt, sest mul olid põhjakausid olemas ja see aitas tublisti aega ja närvi kokku hoida. Kuna põhja konfiguratsioon on suht keerukas ja muhklik nagu kuumaastik, siis sirge plekitahvi panek ei õnnestu kohe mitte kuidagi. 2.gen-ile on õnneks Usa-s igasugu (pleki)juppe saada ja plekksepp ei pea oma pead sellega vaevama.
Kuna tagumine aknalaud oli läbinisti mäda ja auklik, siis polnud mingit pointi seda parandada. Märteni romulast leidsin sobiva doonori, millest sai välja lõigata sobilik tükk. Pisut pusimist ja originaaltükk istus nagu valatud oma kohale. Siinkohal tänud Märtenile.

Pisut on jälle edasi arenenud
Tagumiste tiibade ja tagapaneeliga sai plekksepp päris vatti…

Camaro on värvalite käes
Tööde loogilise jätkuna jätkab maaaler sealt kus plekksepp lõpetas. Niisiis auto treilerile ja maalrite juurde. Värvi eeltööd kestsid tiba üle 8 kuu. Kaua tehtud,… kaunikene… 🙂

Sillamajandus
Kuna auto kontseptsioon näeb ette tänapäevast handlingut, siis tuleb ka vedrustus vastavalt järele aidata. Ette tuleb Heidt’s-i poolraam ja taha 4 link vedrustus.

Kokkupanek
Pikkade projektide puhul on alati see häda, et tüdimus kipub peale tulema. Aga kui kere on värvitud, siis kokkupanek läheb alati palju reipamalt.

Esimesed jamad käes
Esimene poolraam, mis pidi olema “bolt on” ei ole seda mitte. Jaa, auto külge sobis see ilusti kuid mootor selle poolraami külge küll ei sobi. Alustuseks käis mootori õlivann vastu roolilatti ja väljalaske kollede ja maapinna vahe oli kõigest paar tolli.

Mootor
Suur oli üllatus, kui plokikaant maha keerates tuli nähtavale kellegi hoolikalt korjatud talvevarud…

Kapoti proov
Kuna sisselaske kolle ei taha originaalkapoti alla hästi ära mahtuda, siis sai prooviks toodud üks 2,5 tollise kõrgendusega kapott. Tegin paar klõpsu ka, aga mõjub ikkagi võõrkehana ja suure tõenäosusega jään originaali juurde. Sisselaske kolle tuleb sellisel juhul tellida custom. Elame-näeme.

Mootor maha ja ehitusse
Mootor sai uuesti maha võetud ja saadetud Soome R-Koneistusse silindrite torque plate hoonimiseks ja väntvõlli tasakaalustuseks. Kahjuks kumbagit tööd Eestis ei tehta. Kuni mootor on maas, saab mugavalt paigaldada piduritorud ja linelock’i.

Mootor on jälle peal
Mootor on jälle peal ja loodetavasti pole vaja seda rohkem eemaldada. Mootori ehitus seisis pikka aega sisselaske kollektori taga. Kolle on tehtud custom minu antud mõõtude järgi ja peaks originaal kapoti alla ilusti ära mahtuma, elame-näeme. Tellimise aeg oli USA-s 8 nädalat.

Pisut edasiminekut
Vahepeal saabus USA-st tellitud ProCharger serpentine kit ja otseloomulikult on jälle “bolt-on”. Genekas ei mahu ära – jääb täpselt throttle body’le ette.

Kütusesüsteem
Ega hobujõud riidekapist tule, ikka kütusest. Selleks, et mootori janu ära toita läheb tarvis kahte kütusepumpa.

Pumbad on valmis
Paaki tuleb kaks pumpa, mis hoolitsevad, et mootoris olevad hobused saaks joodetud. Pumbad on süvistatud originaal paagi sisse ja paagi põhja sai paigaldatud kütuse liikumist takistav vahesein, et kurvis pumbad kuivale ei jääks.

Paak on all
Kuna paak ise jäi originaal, siis selle paigaldamine pole teab mis kunsttükk. Kohale jõudnud radiaator tuli viia kohe keevitaja juurde, et vee väljavõtu kohad saaksid õige nurga alla.

Saabusid väljalaske kollektorid
Nii, nüüd saab mootori poolega edasi minna. Peab tunnistama, et need on juba kolmandad kolled. Eelmised kaks(pikad kolled) rändasid riiulisse, sest ei mahtunud ära. Seekord sai tellitud mid-length ja nüüd läksid külge enam-vähem talutavalt. Parempoolne istus ilusti, aga vasakut pidi väheke modifitseerima.

Väljalase
Kui vl kolled on paigas, siis saab edasi tegeleda ülejäänud väljalaske torustikuga. Kuna auto on madal ja Tallinna tänavad meenutavad pigem kuumaastikku, siis vähegi toekama kliirentsi tekitamiseks tuli kasutada ovaalset sumpsi toru ja eriti madalaid sumpsi pütte. Tootjaks on Spintech ja hind on umbes 2-3 x kallim kui ümmargusel torul. 3″ ümmarguse toru analoog ovaalina on 2 1/4 x 3.5″.

Intercooler ja torustik
Üle hulga aja oli aega Camaroga tegeleda. Intercooler sai tervenisti uus tehtud ja sellega seonduv torustik valmis tehtud. Viimase elemendina sai lisatud blow-off klapp.

 

Salongi tegi SideEffect

1965 Ford Mustang Fastback

1965 Ford Mustang Fastback

Värskelt auhinnatud 2019 American Beauty Car Show Best Sports Car. 

See Mustang oli Ameerikas värskelt “restaureeritud”…pärast lahtivõtmist ja liivapritsi selgus, et algmaterjalist jääb alles üsna vähe.

Valmis!

2019 American Beauty Car Show´l sai Mustang tiitli Best Sports Car.

1970 Pontiac Firebird LS3

1970 Pontiac Firebird LS3

 
Eestimaale lisandus üks Pontiac Firebird aastast 1970. Põhi oli auklik ja läks täies tükis vahetusse. Muus osas oli säilinud talutavalt ja oli enam-vähem komplektne. Keegi hakkas kunagi ehitama ja siis loobus, ilmselt käis põhja keevitamine üle jõu. Lahtivõetud jupid olid autosse kaasa pandud. Mootoriks on 400 cid small block ja kastiks kolmene automaat. Kunagi tulevikus saab keegi sellest omale vinge USA muskli…

AUTO EHITAMISE LUGU:

Hakkab pihta
Usa-st saabus hunnik plekidetaile ja auto keretööd võivad nüüd alata. Alustuseks liivaprits, seejärel haljale pinnale kruntvärv peale ja plekksepp võib otsast alata. Alustuseks läks vahetusse parepoolne küljekarp, seejärel läheb tükati vahetusse tagatiib. Kuna auto põhi oli suhteliselt hõre, siis tundus majanduslikult otstarbekas paigaldada uus põhi ühes tükis. Nüüd on plekksepal aeg siirduda pagasiruumi.

Tagumine vedrustus
Kuna õigel musklil on ikka korralikult lai tagarehv, siis sai Detroit Speed’ist tellitud vastav kit. See laseb autot 2″ allapoole ja võimaldab tagasillal kasutada 12″ laiuseid velgi. Kit’iga tulevad kaasa sügavamad sisemined koopad, mistõttu on võimalik kasutada “normaalseid” velje ja rehvi kombinatsioone.

Kere saab hea ja kõva
Kere on autole vundamendiks, sestap tasub plekitöödega vaeva näha. Uus põhi on paigas, mõned nurgad parandatud ja Detroit Speed’i tube kit on paigaldatud. Kere käis veelkord liivapritsis, seejärel happekrunt ja sellepeale omakorda täitevkrunt. Nüüd tuleb veelkord nina külge traageldada, vahed paika ajada ja edasi läheb kere maalri kätte.

Suur maalritöö
Tööde järjekord on jõudnud kere värvimiseni. Töö tehakse Rakveres ja loodetavasti saab 5+. Vähemalt eeltöö pildid on paljulubavad…
Esimese ninaga sai kõvasti vaeva näha, sest nina on kaetud pehme kummilaadse kihiga. Õnneks on selle parandamiseks erimaterjalid meie kaubandusvõrgus saadaval.

Kere saab lõpuks värvitud
Värviks tuleb helesinine metallik.

Mootor ja kast
Mootoriks tuleb sissepritsega LS3 mootor 525 Hp seades, mis peaks suitsetama rehvi igast asendist. Mootorit hakkab juhtima GM enda ECM (Engine Control Module) Soft kirjutatakse peale USA-s ja vajadusel saab seda siin kohapeal korrigeerida.
Käike hakkab vahetama elektrooniliselt juhitud 4L70E.
Pidurdamise eest hoolitseb Wilwood peasilinder koos 9″ vaakumvõimendiga.

Esiosa on koos
Esiosa sai kokku kruvitud ja saabusid Dakota Digital’i näidikud, mis lähevad originaal paneeli sisse. Kellade ühendus on lihtne, CAN ühendus võimaldab saada kogu vajaliku info otse mootori ja kasti ajust. Moorori ja kasti juhtplokid leidsid koha salongis, kindalaeka taga.

Kapotialune
Kapotialuna hakkab ka tasapisi valmis saama: õhuvõtt ja filter said väga minimalistlikud.

Summuti ehitus
Sumps sai tehtud kuni pütini 2.5″ torust ja sealt edasi 2 1/4″ torust. Gaaside ühtlustamiseks on H pipe. See tagab efektiivse väljalaske gaaside eemaldumise mootorist.
LS3 525 Hp mootor tahab saada 58 psi kütusesurvet ja piisavat tootlikust. Selle eest hoolitseb Walbro 392 pump. Tootlikust on 255 l/h. Nojah – ega hobujõud riidekapist ei tule…
Laiemate(sügavamate) rattakoobaste paigaldamisel tulid tagavedrud ka pisut sissepoole nihutada. Selle tagajärjel tuli paak teha 4″ lühemaks. Mõlemast otsast sai 2″ maha lõigatud ja otsad uuesti tagasi keevitatud. Näeb siiski välja nagu originaal.

Tasapisi valmib
Mõned pildid tööde edenemisest.

Mõned pildid sisust
Kogu sisustuse tegi SideEffect OÜ. Materjaliks on tumehall alkantara, läbitepitud hõbedase niidiga. Kuna tagumised koopad sai keevitatud sügavamaks, tuli küljepolstrid samuti laiemaks ehitada ja tagaiste sellevõrra kitsam teha. Lagi ja päikesesirmid on samuti kaetud tumehalli alkantaraga.

Auto on valmis 09.10.2016
Suvi läks lennates ja polnud väga mahti Firega tegeleda. Nüüd sügisel sai joon alla tõmmatud.

1974 Corvette

1974 Corvette

Corvette jõudis meile pikalt seisnud pooliku projektina, osaliselt kastides. Autot ise lahti võttes on algusest peale ülevaade, mis on olemas, mis katki või puudu, kõik osad märgistatakse ja lähevad riiulisse oma aega ootama. Kui aga saabub projekt, mida keegi on juba varem alustanud, on see palju töömahukam: lahtised osad tuleb sorteerida, töö käigus selgub, et midagi on ikkagi puudu jne.  Aga lõpuks saavad kõik valmis 🙂

 

 

Kiire Camaro

Kiire Camaro

Meie töökojast väljunud enam kui 9-liitrise töömahuga ja 1000+ Hp kiirendusauto Chevrolet Camaro.

Taavo-Erkki Vitsut püstitas selle “Kiire Camaroga” 2006 aastal Tartus, Ülenurme lennuväljal esimese eestlasena veerandmiili rekordi ajaga 9,209 sekundit. Lõppkiirus 246 kilomeetrit tunnis.

Vaata sündmusest tehtud videot! Allikas: Kanal2, Reporter.

1973 Chevrolet Camaro

1973 Chevrolet Camaro

2016 aastal sai 73 Chevrolet Camarot näha Haapsalus Baltimaade suurimal Ameerika autode näitusel.

 

1970 Oldsmobile 442 Coupe

1970 Oldsmobile 442 Coupe

Auto andmed:
Mark: Oldsmobile
Mudel: 442 Holiday Coupe
Aasta: 1970
Kütus: Bensiin
Mootor: 455 CID
Käigukast: TH400
Võimsus: 450 hp (331 kW)
Pöördemoment: 550 lb-ft (748 Nm)

Legendaarne kollane 442 sai omale uue hingamise ja uue kuue. Lisaks sellele tuli selgroo remont ja mõnede organite vahetus. Pidurite upgrade ja lukk tagasilda. Seda autot on alati saatnud V8 möirgamine koos rohke rehvisuitsuga.

1972 Chevrolet Chevelle

1972 Chevrolet Chevelle

Chevelle´i sai vaadata ka 2014 aastal Haapsalus American Beauty Car Show´l.

Auto andmed:
Mark: Chevrolet
Mudel: Chevelle
Aasta: 1972
Kütus: Bensiin
Mootor: 454 cid
Käigukast: TH350
Võimsus: 450 hp (331 kW)
Pöördemoment: 450 lb-ft (612 Nm)

Kirjeldus:
Auto toodi 2009 aasta alguses North Carolinast. Enam-vähem komplektne ja hea algmaterjal pesuehtsaks muskelautoks. Selle aastakäigu Chevelledel kasutati seeriatoodangu kõige võimsamat mootorit 454 BBC LS6, mis evis 450 Hp. Sellise mootori sai ka Chevelle.

AUTO EHITAMISE LUGU:

Algus 05.03.2012

Chevelle veeres konteinerist välja 20. veebruaril 2009. Auto oli küll ühes tükis kuid mootori rikke tõttu sõiduvõimetu.

Et autost täpsemat ülevaadet saada, tuli see pulkadeks osandada. Kõlbulikud osad läksid riiulisse oma aega ootama ja kere läks liivapritsi alla. Kere seisukord ei olnud õnneks väga hull, aga käsitsi nühkimiseks liiga töömahukas(kallis), sestap sai külastatud liivapritsi. Tagaluuk ja mõlemad uksed olid alt servast päris auklikud. Taastamine oli küll võimalik, aga rahalisel kaalutlusel said need uued tellitud. Samuti läksid vahetusse tagatiivad.

Raam ja sillad 08.03.2012
Kui kere oli maalri käes, oli paras aeg tegeleda raamiga. Seegi sai osandatud viimase mutikani, seejärel puhastatud, värvitud-krunditud ja seejärel uute puksidega kokku tagasi.

Kere värvimine 09.03.2012

Kokkupanek 10.03.2012
Kuna kevad pole enam kaugel ja plaan on Chevellega avakruiisil osaleda, siis tuleb auto kribinal-krabinal kokku panna. Kui esitiivad on maas, siis on mootorile ja kapotialusele suurepärane ligipääs ja töö edeneb kiiresti.
Mootoriks tuleb 454 BBC LS6 võimsusega 450 Hp.
Käigukast on tugevdatud TH350. Stall speed on 2200 RPM
1 3/4 torukolled ja 2.5″ dual väljalase.

Tähelepanelik vaataja näeb viimasel pildil veel ühte muutust – vinyl top. Autol on olnud originaalis nahk katus, aga eelmine omanik oli selle mingil põhjusel eemaldanud. Nüüd saab Velle oma algupärase katuse tagasi. Samas toonis vinüüliga tuleb ka salong: istmed ja uksepolstrid tulevad kreemikas-valged.

Pidurid ja rehvid & veljed 12.03.2012
Kuna auto tuleb mootorit arvestades tänaval sõiduks piisavalt kiire ja võimas, siis originaalis olnud esimesed trummelpidurid tuleb välja vahetada ketaspidurite vastu. SSBC teeb sobivaid komplekte. Lisaks esipiduritele läheb vahetusse ka pidurivõimendi koos peasilindriga. Sobiv komplekt leidus ühe 96 aasta Camaro kapoti alt, mis parasjagu Keila romulas lammutamisele läks.
Loomulikult kuulub sellise projekti juurde kogu uus piduritorustik + uued voolikud.

Rehvid said valitud BF Goodrich’i valikust ja veljed on Cragar’id.

Sisu 29.05.2012
Ma pole kindel, kas see valge katus ja sisu just päris praktiline valik on, aga kuna tegemist on 100% hobiautoga, siis selles kontekstis on see valge mu meelest õige valik ja pilku püüab kindlasti. Sisu õmbles Argo, SideEffect.ee Edasi las kõnelevad pildid…

Sõit võib alata